Visste du at du eier en bank? Det gjør du nemlig. Nettopp dette fikk vi i oppdrag fra SpareBank 1 SMN å fortelle deg  og alle andre som bor i Midt-Norge om.

Kunde: SpareBank 1 SMN

Filmproduksjon: Helmet

Foto: Øystein Hermstad

Bakgrunn

Nesten 40% av SpareBank 1 SMN  eies av folket som bor i Midt-Norge. Dette ønsket banken å få frem siden svært få faktisk vet at de er medeiere. 

Snart skal bankens overskudd deles ut og en stor del er øremerket gode tiltak for å utvikle Midt-Norge. Dette kalles Samfunnsutbytte. I den anledning ønsket SpareBank 1 SMN å høre fra deres medeiere om hvordan de ville at utbyttet skulle brukes. Og det var fritt frem å komme med både store og små forslag!

Spennende, ikke sant?

Målsetting

SpareBank 1 SMN ville høre fra folk i regionen hva de mener Midt-Norge trenger for å bli et enda bedre sted å bo.

Kampanjen var to-delt

  1. Bygge kunnskap om at SpareBank 1 SMN delvis eies av lokalsamfunnet – altså vanlige folk som du og jeg.
  2. Få folk til å engasjere seg ved å sende inn forslag.

Ror kommunikasjonsbyrå har gitt oss et konsept som hele organisasjonen vår omfavner. Vi ser at kampanjen hjelper våre rådgivere med å få frem overfor kundene hvorfor de bør velge oss som bank, megler og regnskapshus. Det handler om hvem vi er og hva vi bidrar til i regionen.

Siri Borthen Flatås
Områdeansvarlig for samfunnsutbytte, SpareBank 1 SMN til KOM24

Løsning

For å få frem at vanlige folk eier banken, forenklet vi det hele gjennom kampanjebudskapet.  “Du er en av oss”

Begrepet ble sentralt i kampanjen og var en måte å vise frem våre medeiere og deres innspill gjennom ulike historier – på ulike flater.  Noen ganger snakket vi til egne ansatte med interne uttak, men som oftest snakket vi ut til folkene som bor i Midt-Norge med oppslag i lokalaviser, Youtube-annonsering, pressemeldinger, innholdsartikler, kinofilm og SoMe-poster.

Så langt har over 8000 forslag kommet inn. Og hvordan det vil prege regionen fremover – ja, det kan du bare glede deg til.

Klikk på bildet for å lese hele saken.

Kunde: SpareBank 1 SMN

Filmproduksjon: Helmet

Foto: Øystein Hermstad