Med fire år siden forrige festival på Høylandet, trengte Norsk Revyfestivalen kommunikasjonsstrategi og en kommunikasjonsplan som virkelig fikk ut det glade budskapet om at det blir festival sommeren 2023.
Med fire år siden forrige festival på Høylandet, trengte Norsk Revyfestival en kommunikasjonsstrategi og en kommunikasjonsplan som virkelig fikk ut det glade budskapet om at det blir festival sommeren 2023.
Bakgrunn
Norsk Revyfestival har holdt det gående siden 1987. Festivalen er et norgesmesterskap i revy, men foruten kåringer av de beste revynumrene, foregår mange andre aktiviteter og arrangementer. Etter pandemi og pauseår måtte både revygrupper, publikum og lokalbefolkning vekkes fra revydvalen. Det var viktig å få revygrupper over hele landet til å melde seg på. Samtidig var det avgjørende å skape lokal stolthet og engasjement hos hållingene. De stiller opp på dugnad for at festivalen med nærmere 4500 besøkende skal kunne gjennomføres i en bygd uten et eneste hotell.
Kreativt konsept
Vi utviklet en kommunikasjonsplattform med viktige budskap, tone of voice, ny visuell profil, forslag på tiltak for ulike målgrupper og PR-strategi mot media. Lanseringen krevde et tydelig og enkelt budskap. Med «Norges morsomste festival er tilbake», kunne festivalen både vekke publikum og skape kjennskap til sommerens etterlengta comeback – samt få det til å krible litt i magen til alle og enhver.
Nye målgrupper
Ungdom og unge voksne er en ekstra viktig målgruppe å nå tak i. For å treffe og komme i dialog med disse, engasjerte vi en lokal TikToker til å produsere dedikert innhold både før og under festivalen. Her var formålet å gjøre seg synlig for yngre målgrupper på en plattform de bruker og fortelle om den unike bygdefesten og galskapen som skjer i revybygda.
Ror utviklet en god markedsstrategi for oss og hjalp oss med råd og veiledning underveis. De lagde også en kul grafisk profil som var oppdatert og fullt ut «oss». De produserte i tillegg innhold og annonser i SoMe fram mot festivalen.
Sammen ga dette oss mer gjennomslag og var et viktig bidrag til at revyfestivalen 2023 ble svært vellykket. Så er de i tillegg veldig hyggelige folk å jobbe med.
Dagrun Gunarsson
Daglig leder i Norsk Revy
Leveranse
• Kommunikasjonskonsept
• Markedsplan
• Markedsstrategi
• Visuell profil
• Kampanjefilm
• Budskapsplattform
• SOME-strategi
• Pressekontakt/pressemeldinger
• TikTok-influencer-konsept
• Annonser
• Diverse grafisk materiell
• Løpende rådgiving
Resultat
Årets festivalcomeback ble en stor suksess. Det var god påmelding fra revygruppene, og stor publikumstilstrømning. Festivalen fikk bred omtale i både lokale, regionale og nasjonale medier. Den store konserten for en yngre målgruppe dro 1000 tilskuere, like mange som det bor på Høylandet.